Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.
Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.
Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.


- Tävling:
- The Arena Challange 2-dagars
- Tävlingsdatum:
- 2025-07-26 -> 2025-07-27
- Arrangör:
- MK Tierp
- Distrikt:
- Upplands BF
- Första anmälningsdag:
- 2025-04-15
- Sista anmälningsdag:
- 2025-07-18
- Tävlings plats:
- Tierp Arena
- Tävlingsform:
- Folkrace
- Omfattning:
- Lokal tävling
- Funktionärer:
-
Tävlingsledare Johan Pettersson 0733464442 Bitr Tävlingsledare Marielle Lundin 0733448031 Bitr Tävlingsledare Magnus Muggen Danielsson 0707540270 Domar Ordförande Fredrik Bergsten 0738052020 Teknisk Chef Alexander Jansson Bitr Teknisk Chef Filip Nilsson 0733388387 RaceController Robert Ledin 0703088658 RaceController Lina Zetterström 0739034686 Säkerhetschef Jenny Söderlund Banchef Victor Hillgren Faktafunktionärer: Annelie Tegelström - Tidsplan:
- Fredag, Incheckning arenan kl 12:00 Anmälan 15.00-20.00 Besiktning 15.00-20.00 Lördag, Anmälan 06.00-08.00 Besiktning 06.00-08.00 Förarsammanträde 08.30 Första start 09.00 Lunchpaus tidigast efter omgång 2 Söndag Första start kl 10:00 Lunchpaus tidigast efter omgång 2 Finaler Så snart som möjligt efter omgångarnas slut Prisutdelning efter anbudstidens utgång
- Resultatlistan anslås:
- Anslås fortlöpande digitalt på raceoffice.se
- Tävlingens genomförande:
- Alla kör minst fem (5) omgångar, Senior, Dam och Veteran kör beroende på antal startande och C-final beroende på antal startande Junior kör A, B-final och C-final beroende på antal startande Antal finaler fastställs vid anmälans utgång och ev gallring skett. Runner Up tillämpas Alternativ spår tillämpas och skall köras minst 1 gång per heat/final Poängberäkning: 1:a 7p, 2:a 5p, 3:a 4p osv Särskiljning, Heatpoäng bakifrån (ex 3,2,1) Är det helt lika sker lottning med hjälp av resultatprogrammet. Kvalheat körs tre (3) varv Finaler körs om fem (5) varv Rödflaggat heat körs om snarast möjligt, Däckrensning förbjudet
- Gallring:
- Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring
- Planerat antal startande:
- 200
- Startordning:
- Meddelas i PM. Planerad startordning: Tränings jun, Senior, Junior, Dam, Veteran Startmetod: Vid start görs tummen upp sedan visas Ready to race skylt. Därefter start ljus, när röd lampa slocknar går starten.
- Startuppställning:
- Max 6 bilar i bredd, lottade startspår. I finaler väljer den med högst poäng startspår först osv.
- Heatindelning:
- Lottas fortlöpande under dagen och anslås på raceoffice.se, Startspår är förlottade och anges på heatindelningen. Uppflyttning i heat kan förekomma under framkörning även ändring av startspår kan förekomma
- Miljö:
- Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G 6.1 och officiella meddelande Bulletin 2. Avfall tas med hem. Uppsamlings kärl samt presenning under hela tävlingsbilen ska finnas. 6kg brandsläckare synligt placerad
- Tjuvstart:
- Kval, Första tjuvstarten-2p av heatets inkörda, Andra tjuvstarten i samma heat av samma förare, uteslutning ur detta heat. Final Första tjuvstarten 2x alternativ spår Andra tjuvstarten i samma final av samma förare, uteslutning ur denna final.
- Däckbegränsning:
- Enligt FR-reglementet. Ej dubb eller annat slirskydd!
- Avgifter:
- Senior licensierad förare 400:- Junior licensierad förare 200:- Vid efteranmälan äger arrangören rätt att ta ut en extra avgift, max 250 kr
- Avlysning:
- Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domare besluta om avlysning av hela tävlingen. Arrangören har även rätt att avlysa tävlingen vid färre än 100 startande
- Reklam:
- Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
- Priser:
- Priser till samtliga finalister.
- Startbekräftelse:
- Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
- Anmälningsinformation:
- Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 18/7 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
- Återbud:
- Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
- Delade tävlingsfordon:
- Max en (1) förare från varje klass och Max två (2) förare per tävlingsfordon
- Deltagare, klasser:
- Tävlingen är öppen för förare med gällande FR-licens. Senior, Junior. Planerade klasser Senior, Junior, Dam, Veteran Vid få anmälda så kan vissa klasser komma att slås samman!
- Betalmetod vid anbudsförfarande:
- Anbudslappen kan köpas kontant eller med swish av MK Tierp Kontant betalning av bilen, Swish endast om båda parter är ok med det.
- Depå:
- Skriv även vilken dag ni kommer
- Delade fordon:
- Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
- Informations Telefon:
- Jörgen Joons, 0703716167
- Delade fordon:
- Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
- Tävlingsklasser:
-
Klass Profilklass Anmälda Senior Herr,Dam,Veteran 13 Junior Junior 2 Dam Dam 2 Veteran Veteran 7 Träningsjunior Träningsjunior 3