Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Motala 2-dagars med delade klasser
Tävlingsdatum:
2025-05-31 -> 2025-06-01
Arrangör:
SMK Motala Bil
Distrikt:
Östergötland BF
Första anmälningsdag:
2025-03-30
Sista anmälningsdag:
2025-05-25
Tävlings plats:
Dunteberget Motorsports Område
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Fia Häggberg 0703-218931
Tävlingsledare Madelaine Lundin 0735-596908
Tävlingsledare Susann Ramqvist 0705-374655
Domare Anders Bengtsson 0761-420214
Teknisk Chef Jan Törnqvist 0702-238198
Bitr Teknisk Chef Gustav Fransson
RaceController Mats Myrberg
RaceController Ulf Karlsson
Säkerhetschef Peter Svensson
Tidsplan:
Fredag 16.30 Depån öppnar 16.30 - 20.00 Administrativ incheckning i klubbstugan 17.00 - 20.00 Besiktning i lottningsfållan Lördag 06.30 - 07.45 Administrativ incheckning i klubbstugan 06.30 - 08.00 Besiktning i lottningsfållan 07.45 - 08.15 Alkoholtester för utvalda förare i speakertornet 08.30 Förarsammanträde vid speakertornet 09:00 Första start Söndag 07.00 - 08.00 Ambulerande depåbesiktning kan förekomma 07.45 - 08.15 Alkoholtester för utvalda förare i speakertornet 08.30 Förarsammanträde 09.00 Första start
Resultatlistan anslås:
Anslås fortlöpande digitalt på raceoffice.se. Efter tävlingen på SMK Motala Bils hemsida och Facebooksida.
Tävlingens genomförande:
Seniorklassen delas upp i fram- respektive bakhjulsdrivet. Samtliga förare kör sex (6) omgångar varav resultat räknas från samtliga. Lördag körs fyra (4) omgångar Söndag körs två (2) omgångar Antal omgångar/dag kan dock ändras. Senior, Dam/Veteran kör A, B-final vid minst 24 startande och C-final vid minst 36 startande Junior kör A, B-final vid minst 18 startande och C-final vid minst 24 startande. Antal finaler fastställs vid anmälans utgång och ev gallring skett. Om det är färre än 18 anmälda i dam/veteranklassen när anmälningstiden gått ut kommer klassen att slås ihop med seniorklassen. Runner Up tillämpas i samtliga finaler. Alternativspår tillämpas och skall köras minst 1 gång per heat/final. Ej kört alternativspår innebär bestraffning enligt regelbok (1 poäng i heatet). Poängberäkning: 1:a 7p, 2:a 5p, 3:a 4p osv. Kvalheat körs om tre (3) varv, finaler körs om fem (5) varv. Särskiljning: omgång 6,5,4,3,2,1, därefter lottning. Vid eventuellt behov av lottning, kommer berörda förare att ropas fram till speakertornet. Man har då 2 minuter på sig att komma fram, annars sker lottning utan förarens närvaro och kan ske med hjälp av resultatprogrammet. Rödflaggat heat körs om direkt. Endast heat som eventuellt står på startplattan körs före. Rödflagg för tjuvstart finns endast vid huvudposteringen. 2-minuters regeln kommer att tillämpas och börjar att gälla i framlottningen. Vid delad bil och vid runner-up när man kör finalerna direkt efter varandra så har man 5 minuter på sig att serva sin bil, vilket ska ske vid presenningarna som finns vid speakertornet. Om man inte kör finalerna direkt efter varandra så får man serva tills det är dags för heatet att rulla fram till lottningsfållan, service ska ske vid ens egen depåplats. Är man inte klar och övriga åker ut på startplattan så startar vi 2 minuters regeln i stället.
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring. Minst antal startande 100 st. Juniorklassen kommer att tilldelas max 25% av det planerade startfältet.
Planerat antal startande:
150
Startordning:
Planerad startordning. Senior Fwd, Senior Rwd, Junior, Dam/Veteran. Startmetod: Vid start görs tummen upp sedan visas Ready to race skylt. Därefter start ljus, när röd lampa slocknar går starten.
Startuppställning:
Max 6 bilar i bredd, startspår lottas i dataprogrammet. I finaler väljer den med högst poäng startspår först osv.
Heatindelning:
Lottas fortlöpande under dagen och anslås på raceoffice.se, kommer även att anslås på anslagstavlan. Startspår är förlottade och anges på heatindelningen. Uppflyttning i heat kan förekomma under framkörning även ändring av startspår kan förekomma.
Miljö:
Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G 6.1. Miljöstation i depån ska användas. Uppsamlingskärl samt presenning under hela tävlingsbilen ska finnas. Bilen ska vara placerad på presenning under hela tävlingen. 6kg brandsläckare synligt placerad.
Tjuvstart:
Kval och final: Första tjuvstarten 2x alternativspår. Andra tjuvstarten i samma heat/final av samma förare, uteslutning ur heat/final.
Däckbegränsning:
Enligt FR-reglementet. Ej dubb eller annat slirskydd.
Avgifter:
Senior licensierad förare 400:- Junior licensierad förare 250:- Vid efteranmälan äger arrangören rätt att ta ut en extra avgift, max 250 kr
Avlysning:
Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domare besluta om avlysning av hela tävlingen. Arrangören har även rätt att avlysa tävlingen vid färre än 100 startande.
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
Priser till samtliga finalister.
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 25/5 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
Delade tävlingsfordon:
Max en (1) förare från varje klass och max två (2) förare per tävlingsfordon
Anbud:
Bilar som brutit tävlingen på lördagen kan gå på bud på den dagen om det anmäls innan omgång 4 startar. Om det inte är anmält i tid går bilen på bud på söndagen.
Betalmetod vid anbudsförfarande:
Anbudslappen kan köpas kontant eller med swish av SMK Motala Bil. Kontant betalning av bilen, Swish endast om båda parter är ok med det.
Depå:
Fordon längre än 8 meter parkeras på anvisad plats och ska föranmälas till depåansvarig Victor Gustafsson på telefon 0705-956856. De som har en stor buss kan behöva ha fler tävlingsbilar uppställda vid bussen vid platsbrist. I övrigt är det 1 servicebil/tävlingsfordon som gäller i depån. Husvagnar får stå i depån om de används som servicefordon, all övrig camping sker i mån av plats på funktionärscampingen. Tyvärr kan vi EJ tillhandahålla el på området.
Hemmaförare:
Alla hemmaförare från SMK Motala Bil SKA anmäla minst 1 funktionär över 18 år via sms till Fia Häggberg på 070-321 89 31. Hemmaförare ska även hjälpa till före och efter tävlingen.
Heta arbeten:
Alla typer av heta arbeten görs på svetsplatsen.
Informations Telefon:
Fia Häggberg 070-321 89 31
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Senior FWD FWD Herr,Dam,Veteran 15
Senior RWD RWD Herr,Dam,Veteran 5
Junior Junior 12 / 38
Dam/Veteran Dam,Veteran 10
Träningsjunior Träningsjunior 7 / 6