Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Älgjaktsracet 2024
Tävlingsdatum:
2024-09-21 -> 2024-09-22
Arrangör:
Östmarks MFF
Distrikt:
Västra BF
Första anmälningsdag:
2024-08-21
Sista anmälningsdag:
2024-09-18
Tävlings plats:
Östmarks Motorstadion
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Andreas Arvidsson 0705208908
Domare Lars Davidsson 070-551 21 08
Teknisk Chef Jimmy Olsson 0702762016
RaceController Kenneth Svensson 0705124477
Bitr. RaceController Sven Sandberg 0706530451
Säkerhetschef Dennis Persson
Miljöchef Ronnie Eriksson 0703045657
Administrativ Chef Karin Åslund 0706270305
Tidsplan:
Fredag Anmälan öppen 18.00-21.00 Besiktning för hemmaförare öppen 18.15-21.30 Lördag Anmälan öppen 06.00-07.45 Besiktning öppen 06.15-08.00 Förarmöte 08.30 Första start 09.00 Söndag Förarmöte 08.30 Första start 09.00 Vid anmälan skall en ifylld mekanikeranmälan lämnas in. Annars nekas man start. Max antal mekaniker enligt reglemente.
Resultatlistan anslås:
Via Race office, och på anslagstavlan i depån mellan varje omgång
Tävlingens genomförande:
3 kvalomgångar på lördag 2 kvalomgångar och finaler på Söndag Poäng tilldelas per Placering i heat. Poängen som delas ut är 7, 5, 4, 3, 2, 1 Ljusstart 6-bilsheat i möjligaste mån. Kvalen körs i 3 varv, Finaler körs i 5 varv Alternativspår skall köras en gång per deltagare och heat/final. Förare som kommer ur Alternativspåret har förkörsrätt mot förare på ordinarie spår. Vid färre än 10 deltagare i respektive klass Dam och veteran, så slås dessa klasser ihop. Vid färre än 40 deltagare så ställs tävlingen in. Vid färre än 60 deltagare så körs tävlingen på en dag. Då 3 kvalomgångar och finaler. Särskiljning vid lika poäng tillämpas med bästa placering i omgång 5, 4, 3, 2, 1 Därefter sker lottnining
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring
Planerat antal startande:
140
Startordning:
Träningsjunior Junior Dam Veteran Senior Startordningen kan komma att ändras innan tävlingens start för att underlätta vid delade bilar
Startuppställning:
Kval körs med 5-bilsheat (I största möjliga mån) Finaler med 6-bilsheat Startspår förlottas i raceoffice till kval och efter placering i final.
Heatindelning:
Förlottade kvalheat som anslås på raceoffice.se
Miljö:
Enligt G6.1 Varje tävlingsfordon ska ha presenning och uppsamlingskärl under bilen, samt ska en 6 kg brandsläckare finnas vid varje tävlandes bil. Avfall lämnas vid miljöstationen som är belägen i depån.
Tjuvstart:
Tjuvstart: Vid första tjuvstart är bestraffningen 2 poängs avdrag. Två tjuvstarter av samma förare medför uteslutning ut heat. I Finalen medför tjuvstart bestraffningen 2 x joker Vid 2 tjuvstarter av samma förare utesluts föraren ur finalen.
Däckbegränsning:
Enligt gällande redlemente
Avgifter:
Junior 250:- Dam/Veteran/Senior 400:-
Avlysning:
Vid fall av "force majeure" äger arrangören rätt att i samråd med domare avlysa tävlingen.
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
FINASTE BYGGE belönas med 1000:-
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 18/9 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Avanmälan till tävlingen gör föraren i första hand själv via sitt konto, när det ej längre är möjligt så syns telefonnumret till Återbuds telefonen. Återbud som ej sker via förarens konto måste bli bekräftat utav tävlingsledningen för att vara giltigt. Återbud ska lämnas 48 timmar före aktuell tävlingsdag. Ej anmälan om återbud debiteras med WO-avgift enligt folkracereglementet
Alko-test:
Alko-test kan förekomma. Detta meddelas tillsammans med berörda startnummer på förarmötena.
STORA FORDON:
Större servicefordon/Buss över 7 meter meddelas via anmälan på raceoffice.se Max 1st servicefordon per bil i depån. Kärror skall parkeras på anvisad plats. Detta kan man eventuellt få hjälp med av vår personal på 4-hjuling.
Delade bilar:
Meddelas vid anmälan på raceoffice.se Max 1 förare per klass, max 2st förare per bil.
Depå:
Depån öppnar Fredag kl 15.00 INGEN EL FINNS ATT TILLGÅ I DEPÅN. Depåtystnad gäller från 23.00 (Gäller även egna elverk) Förbud mot all form av cykelanvändning i depån under tävlingen.
Anbud:
Anbudslappar betalas med swish eller kontant, säljes i kiosken. Klubben köper inte tillbaka köpt anbudslapp. Bilen betalas kontant, swish enbart om båda parter är okej med det. Anbudslappar lämnas i postlådan utanför Kiosken. De bilar som bryter lördag, har möjlighet att gå på bud lördag. För att bilen ska gå på bud lördag ska man senast 15 minuter efter sista heat gått i mål, avanmäla sig och meddela om bilen ska gå på bud lördag eller inte till sekretariatet. En lista kommer sedan anslås på officiell anslagstavla med de bilar som går på bud, därefter har man 15 minuter på sig att lägga anbud.
Vagnbok:
Om ni ska lämna området med tävlingsfordonet, ska vagnboken lämnas in till teknisk chef.
Duschvagn:
Duschvagn kommer att finnas uppställd i depån
Hemmaförare:
Hemmaförare skall i möjligaste mån vara med och hjälpa till med parkering i depån på fredagen. Varje hemmaförare ombeds ta med sig minst en funktionär per dag. Detta meddelas till Tävlingsledare senast onsdag veckan innan tävling. Vi vill också gärna ha hjälp med städning efter avslutad tävling.
Informations Telefon:
Andreas 0705208908, Kjell-Åke 0706920199
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".

Viktig info:

Förare skall vara iklädd föraroverall vid besiktningen, Brandsläckare skall medföras till besiktningen. Förare skall även vara iklädd föraroverall vid prisutdelningen.
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Junior Junior 15
Senior Herr,Dam,Veteran 47
Dam Dam 8
Veteran Veteran 7
Träningsjunior Junior 3