Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Bilspeedway Lördag
Tävlingsdatum:
2024-06-29
Arrangör:
Vetlanda RRC
Distrikt:
Smålands BF
Första anmälningsdag:
2024-05-17
Sista anmälningsdag:
2024-06-17
Tävlings plats:
Vetlanda Motorstadio
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Tävlingsledare Anneli Thylen 070-534 32 01
Bitr Tävlingsledare Carola Dahl 073-687 81 28
Domare Stanley Thiman 070-538 05 77
Teknisk Chef Frank Bengtsson 070-431 73 24
Bitr Teknisk Chef Joakim Thylen 073-182 27 23
RaceController Anders Johansson 070-671 36 44
Säkerhetschef Frida Stålknapp 073-399 78 16
Miljöchef Frankie Larsen 070-421 80 43
Tidsplan:
Depån öppnar 06.00 Administrativ incheckning 07.00 – 09.00 Besiktning 07.15 – 09.15 Förarsammanträde 09.30 Första start 10.00 Finaler så snart som möjligt efter 3:e omg slut
Resultatlistan anslås:
Resultatlistan anslås fortlöpande digitalt på raceoffice.se och på den officiella anslagstavlan i speedwaydepån. Efter avslutad tävling på www.vetlandarrrc.se. Prisutdelning efter anbudstidens utgång
Tävlingens genomförande:
Tävlingen körs i 3 omgångar. A, B och C-final för senorerna. A-final för juniorer, vid fler än 12 st anmälda vid anmälningstidens utgång körs även en B-final. A-final för damer/veteran, B-final för dam/veteran vid fler än 18 st anmälda vid anmälningstidens utgång. A-, och B-finalister i seniorklassen har förtur till fredagens bilspeedwaytävling 2025. Vi använder inte runner-up Vi har inte alternativspår De tävlande ansvarar för att ta sig fram i rätt heat i rätt tid, 2-minutersregeln tillämpas. Starten sker med ready-to-race skylt och startljus. Vid rullning rödflaggas/stoppas pågående heat och körs om omedelbart utan depåstopp, om inte rullning/incidenten sker på sista varvet. Dam/veteran kommer endast köras som egen klass vid minst 18 st anmälda vid anmälningstidens utgång, vid färre än 18 st anmälda lottas de in bland seniorerna. 1:a 7 poäng, 2:a 5 poäng, 3:a 4 poäng, 4:a 3 poäng, 5:a 2 poäng och 6:a 1 poäng. Vid lika poäng särskiljning omg 3, omg 2, omg 1, därefter lottning. 4 varv i kvalomgångarna och 6 varv i finalerna.
Gallring:
Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring.
Planerat antal startande:
120
Startordning:
Junior, senior, dam/veteran vid minst 18 st anmälda vid anmälningstidens utgång.
Startuppställning:
Max 6-bilsheat. Uppflyttning av bilar i heat kan förekomma.
Heatindelning:
Tävlingen öppen för förare med gällande FR licens, seniorer, juniorer, damer och veteraner.
Miljö:
Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G 6.1 och officiella meddelande Bulletin 2. Allt avfall tas med hem. Tomgångskörning i depån max 1 minut. Uppsamlingskärl samt presenning med minsta densitet 180 g under hela tävlingsbilen och servicebilar skall finnas eftersom vi hyr anläggningen.
Tjuvstart:
Vid tjuvstart 2 poängs avdrag, vid andra tjuvstarten uteslutning ur heatet.
Däckbegränsning:
OBS! Max 5 mm mönsterdjup på hela slitytan. Märkning av däck och fälg kommer att tillämpas. Däck med slirskydd och dylikt tillåts ej.
Avgifter:
Startavgift 400 kr. Startavgift junior: 250 kr. Efteranmälningsavgift 250 kr. Om plats finnes dvs efter reserverna som står på listan. Tävlingsledningen tar detta beslut.
Avlysning:
Vid färre än 42 seniorer totalt anmälda vid anmälningstidens utgång eller Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domare besluta om avlysning av hela tävlingen.
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
Till samtliga finalister i speedwaydepån efter avslutad A-final
Startbekräftelse:
Efter anmälansutgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 17/6 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Återbud:
Anneli Thylen, 070-534 32 01. Återbud senare än 48 timmar före tävlingens början. Vid återbud efter incheckning på tävlingsdagen tas en adm avgift ut enligt FR reglementet. Tävlingsdagen till TL.
Anbud:
Anbuden sker vid speedwaydepån, 15 min anbudstid efter avslutade finaler. Endast SBF:s anbudslapp tillämpas. Dessa betalas kontant eller med swish. Varje fysiskt närvarande person som har giltig folkracelicens, som ska visas, har rätt att lägga ett bud på obegränsat antal tävlingsfordon vid ett och samma tillfälle. Varje anbud kostar 400 kr i expeditionsavgift. Vid ev. ägarbyte av bil tillämpas kontant betalning. Swish eller motsvarande elektronisk betalningsmetod tillämpas ENDAST om både säljare och köpare överenskommes om detta. Bilar som ska gå både fredagen och lördagen är anbudsbefriade på fredagens tävling. Om en anbudsbefriad bil går sönder så den ej kan köras på lördagen och föraren måste avanmäla sig tas ingen wo-avgift ut. Bilar som ska gå båda dagarna men som avanmäler bilen innan 3.e omgång startar går på anbud på fredagen, avanmäls de senare går de på anbud på lördagen. Glöm inte att hämta ut era siffror för lördagen om ni har avanmält er på fredagen och bilen ska gå på anbud på lördagen.
Säkerhet:
Gå fart i depån! Däckrensning förbjuden
Tävlingsdepå:
Avlastning av tävlingsbilar sker i depån, dit ekipagen kommer att släppas in 5 och 5 då det är många som ska få plats. OBS! Tänk på att av- och pålastning ska ske skyndsamt för att undvika köer. Efter avslutad tävling skall alla fordon avlägsnas från depån.
Övrigt:
Slumpmässiga alkotest kommer att ske under hela tävlingsdagen. OBS! Fordon längre än 6 meter måste anmäla detta till Thomas Jansson, sms:a startnummer och längd på bil till 0706 08 51 58. Endast en servicebil per startande i depån. Plats för släpvagnsparkering meddelas senare. Camping för tävlande kan erbjudas mot en avgift på 200,-/ekipage. Anmäl om campingplats till anneli.thylen@gmail.com eller 070-534 32 01. Inga husvagnar i depån.
Hemmaförare:
Hemmaförare anmäler och besiktiga 06.45-07.15 hjälper sedan till i besiktningen, eller annan tilldelad uppgift. Förare ska skaffa minst 1 funktionär som normalt inte hjälper till, Ingen hemmaförare/funktionär får lämna utan tävlingsledningens godkännande innan återställande av banan är klar. Anmäl era funktionärer till tävlingsledningen innan anmälans utgång. De som kör lördag i år har möjlighet att köra fredag nästa år.
Informations Telefon:
Anneli Thylen 070 534 32 01.
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Seniorer Herr,Dam,Veteran 45
Junior Junior 10
Dam/Veteran Dam,Veteran 11