Tävlingen anordnas i överensstämmelse med Svenska Bilsportförbundets tävlingsbestämmelser.

Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Svenska Bilsportförbundet (SBF), Specialidrottsdistriktsförbund (SDF), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.

Tävlingsdeltagare har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet och oavsett media form, offentliggör namnuppgifterna.

Tävling:
Räkracet
Tävlingsdatum:
2023-07-07 -> 2023-07-09
Arrangör:
Sotenäs MK
Distrikt:
Västra BF
Första anmälningsdag:
2023-06-01
Sista anmälningsdag:
2023-07-02
Tävlings plats:
Hogenäsbanan Kungshamn, tel: 0730655117. Kör E6 tag av vid Gläborgsmotet mot Kungshamn väg 171, efter ca 20km i Askum tag till vänster mot Kungshamn S, Hovenäset. Följ vägen ca 5km, tag höger Motorbana.
Tävlingsform:
Folkrace
Omfattning:
Nationell tävling med publik
Funktionärer:
Domare Lars Davidsson 0705512108
Tävlingsledare Christer Johansson 0703332332
RaceController Jörgen Svensson 0706811624
RaceController Erika Svensson 0703004319
Teknisk Chef Lars-Göran Thor 0766775050
Säkerhetschef Lars Andersson 0730439987
Miljöchef Roger Hjälte 0704567188
Tidsplan:
Fredag: Incheckning & besiktning 18:00-19:30 LÖRDAG - JUNIOR, DAM OCH VETERAN Lördag: Incheckning i sekretariat & Besiktning på startplattan 07:00-08:45 Förarsammanträde vid sekretariatet 09:30 Funktionärsmöte vid lilla kiosken i depån 09:30 Första start: 10:00 Finaler: ca 14:00 SÖNDAG - SENIORER Söndag: Incheckning i sekretariat & Besiktning på startplattan 07:00-08:45 Förarsammanträde 09:30 Funktionärsmöte vid lilla kiosken i depån 09:30 Första start: 10:00 Finaler: ca 14:00
Resultatlistan anslås:
På anslagstavla i depå och på Raceoffice. Resultat anslås fortlöpande på anslagstavla i depån och på www.raceoffice.se Slutresultat publiceras på vår facebooksida Sotenäs Motorklubb och på Raceoffice
Tävlingens genomförande:
Samtliga förare kör tre omgångar. Antal finaler beror på antal startande. Runner up tillämpas i finalerna. Antal varv i heat: 3 varv. Antal varv i final: 5 varv. Alla heat & finaler körs med alternativspår, förare skall köra alternativspåret minst en gång per heat/final annars blir man utesluten ur heatet/finalen. POÄNGBERÄKNING 1a - 7 p, 2a - 5 p, 3a-4p, etc SÄRSKILJNING VID LIKA POÄNG: Placering i tredje heat, därefter i andra heat. Därefter lottning av tävlingsledare och administrativ chef. Vid minst 18 startande i Damklassen OCH minst 18 startande i Veteranklassen så kör Damer och Veteraner var för sig. Vid färre antal startande i någon av klasserna slås Dam/Veteran ihop. Rödflaggat heat körs om direkt eller direkt efter det heat som redan står uppställt på startplattan.
Gallring:
Max 150 förare / dag. Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring.
Planerat antal startande:
200
Miljö:
Se Bilsportens styrande dokument, gemensamma regler G6 och officiella meddelande Bulletin. Uppsamlingskärl samt presenning under hela tävlingsbilen ska finnas.
Däckbegränsning:
Enligt folkracereglementet FR-T 3.2
Avgifter:
Junior 200 kr. Dam, veteran och senior 300 kr. Efteranmälan + 100kr.
Reklam:
Arrangören förbehåller sig rätten att anbringa reklam på de tävlandes bilar.
Priser:
Priser till samtliga finalister. Prisutdelning sker efter anbudstidens slut vid sekretariatet. Förare som tar emot pris skall vara iklädd föraroverall.
Anmälningsinformation:
Vid stort antal anmälda kommer anmälan stänga före den 2/7 , det kommer dock gå att ställa sig i kön för reserver. Grön knapp "Registrera Anmälan" = Anmälan öppen Gul knapp "Ställ mig i kö" = Anmälan stängd men du hamnar på reservlista Gul knapp "efteranmälan" = Efteranmälan öppen, efteranmälningsavgift kan tillkomma.
Startbekräftelse:
Efter anmälans utgång kommer det upprättas en startlista på RaceOffice.se den är att likställa med startbekräftelse. Startbekräftelse finns att tillgå under tävlingsdagen.
Startuppställning:
Ljusstart med max 6 bilar i bredd, lottade startspår. I finaler väljer den med högst poäng startspår först osv. Vid lika poäng - lottning av tävlingsledare och administrativ chef.
Depå:
Släpkärror skall parkeras på anvisad plats på cross-starten. Bussar och större husbilar hänvisas till övre depån. Ingen el finns att tillgå.
Åtgärd vid tjuvstart:
Två tjuvstarter av samma förare medför uteslutning ur heatet
Delade bilar:
Delade bilar skall anges i anmälan. Vagnbok för delad bil mellan lördag och söndag skall lämnas vid anmälan på fredag eller lördag.
Anbud:
LÖRDAG: Bilar som tävlat under lördagen går på anbud samma dag. Delade bilar som lämnar återbud under lördagen går på bud på lördag. SÖNDAG: Övriga bilar går på anbud efter avslutad tävling på söndagen.
Avlysning:
Vid fall av force majeure äger arrangören rätt att i samråd med domaren avlysa tävlingen.
Informations Telefon:
Caroline Holmstig: 0730655117
Delade fordon:
Anges vid anmälan i rutan "Delar fordon med".
Tävlingsklasser:
Klass Profilklass Anmälda
Dam Dam 33
Veteran Veteran 18
Junior Junior 34
Senior Herr 94